
Mdundo foretager nedjustering – langsigtede potentiale intakt
Mdundo, Afrikas svar på Spotify, har foretaget en nedjustering af omsætningen, mens forventningerne til EBITDA og brugervækst fastholdes. Forretningen er stadig i pæn vækst og
Forside > Investeringscases > Mdundo
Mdundo er en musiktjeneste i lighed med f.eks. Spotify, men alene med fokus på det afrikanske marked syd for Sahara. Mdundo er dansk ledet med operativt hovedkontor i Kenya, men udviklet 100% efter de afrikanske forbrugerønsker og behov.
Mdundos streamingprodukt består af en musiktjeneste, optimeret til ustabile internetforbindelser og low-end smartphones, som kan tilgås online via hjemmesiden www.mdundo.com og via en Android app til mobiltelefoner.
Mdundo har over 30 mio. aktive brugere på både internettet og via appen. Musiktjenesten er tilgængelig for brugere i hele verden, men Mdundo er både aktiv og har sit forretningsmæssige fokus i 15 lande i Afrika syd for Sahara, herunder i Kenya, hvor Mdundo startede i 2013.
Hvorfor investere i Mdundo
Triggers:
Risici:
Forretningsmodel
Mdundos forretningsmodel består af indtægter fra reklamer og sekundært fra betalinger fra abonnementer, som opkræves via teleselskaber. Modellen er således lig f.eks. Spotify og asiatiske streamingtjenesters forretningsmodel, hvor brugeren enten er reklamefinansieret via audio-reklamer eller betaler et løbende abonnement. Væsentlige faktorer for Mdundos investeringscase er derfor antallet af brugere, salg af reklamer samt betalende abonnenter (primært via aftaler med teleselskaber). Omsætningen var i 2020/21 DKK 2,3 mio., der steg til DKK 7,2 mio. i 2021/22 og til 12,6 MDKK i 2022/2023, herunder fra årlige annonceaftaler. For 2023/2024 forventer selskabet en omsætning på 14-17 MDKK og en EBITDA på -6,5 til -7,5 MDKK.
Fra ultimo 2022 til ultimo 2023 steg antallet af månedlige aktive brugere (MAU) på Mdundos platform fra 23,4 mio. til 30,8 mio. svarende til en vækst på 32%. Selskabet har en målsætning om mere end 50 mio. brugere i 2025.
En basal del af investeringscasen er, hvor mange teleabonnenter, der bliver betalende brugere af Mdundo samt antallet af aftaler med teleselskaber. Mdundo har indgået aftaler med teleselskaberne: Vodacom Tanzania, Airtel Nigeria samt MTN i Nigeria, Ghana og Sydafrika, der tilsammen har over 185 mio. abonnenter. Partnerskaberne gør det muligt for teleudbyderens kunder til at abonnere på Mdundo-musikpakker. Mdundo forventer at abonnementsbaseret indtægter fra disse aftaler vil udgøre 40% af den samlede omsætning inden for få år.
Mdundo har indgået aftaler direkte med mere end 140.000 afrikanske kunstnere, hvilket er en konkurrencemæssig fordel, da 80% af den musik, der lyttes til i Afrika, er afrikansk musik. Dertil reducerer det omkostningerne, da royaltybetalingerne sker direkte til musikerne i stedet for betaling af royalties til f.eks. internationale pladeselskaber.
Oversigt over udviklingen af månedlige aktive brugere på Mdundos platform
Mdundo, Afrikas svar på Spotify, har foretaget en nedjustering af omsætningen, mens forventningerne til EBITDA og brugervækst fastholdes. Forretningen er stadig i pæn vækst og
Mdundo, Afrikas svar på Spotify, øger endnu engang antallet af brugere på deres platform til næsten 30 mio., og er godt positioneret til at nå
I sidste måned præsenterede Mdundo sit 2022/2023 regnskab, der bød på høj vækst og positive udsigter for fremtiden. I interviewet nedenfor fortæller CEO Martin Nielsen
I 2022/23 regnskabet viser Mdundo høj vækst for både omsætningen og brugertallet. Samtidigt guider selskabet om høj vækst i det kommende regnskabsår. Kursudviklingen har fulgt
Mdundo guider om kraftig vækst for regnskabsåret 2023/24, og har fortsat kurs mod sine langsigtede målsætninger i 2025. Mon det også får aktiekursen på vækstsporet?
Q3-rapporten (januar-marts 2023) fra Mdundo viser en høj brugertilvækst til 24,5 mio. månedlige aktive brugere, hvilket har medført, at selskabet har hævet forventningerne til MAU
Mdundos H1 resultatet (juli – december 2022) viste fortsat høj vækst på alle KPI’er med 23,4 mio. aktive brugere, 500.000 musiknumre på Mdundos egen platform,
Mdundo A/S har i dag offentliggjort Q1-rapporten for 2022/2023, der har budt på nye samarbejdsaftaler og fremgang i antallet af aktive brugere i linje med
Forside > Investeringscases > Mdundo
Kapital Partner udfører eller har inden for de seneste 12 måneder udført corporate finance, market relations, investor relations, Certified Adviser eller andre rådgivningsaktiviteter for følgende børsnoterede selskaber: CS Medica, EKOBOT AB, Biotech, Ensurge, Lifecare AS, NORD.investments, Biosergen, Hypefactors, Curasight, Re-Match, Mdundo.com, Nexcom.
Del indlægget på sociale media eller på email.