Mdundo aktien har været under pres især den seneste måned, drevet af udfordrede markedsvilkår for vækst aktier. Vi havde tidligere i ugen fornøjelsen af at have CEO Martin Møller Nielsen fra Mdundo til at tage os igennem investeringscasen og give sit bud på, hvorfor man skal investere i Mdundo.
Hvem er Mdundo ?
Mdundo er en musiktjeneste i lighed med f.eks. Spotify, men alene med fokus på det afrikanske marked syd for Sahara. Mdundo er dansk ledet med operativt hovedkontor i Kenya, men udviklet 100% efter de afrikanske forbrugerønsker og behov. Mdundos streamingprodukt består af en musiktjeneste, optimeret til ustabile internetforbindelser og low-end smartphones, som kan tilgås online via hjemme-siden www.mdundo.com og via en Android app til mobiltelefoner. Mdundo har over 10 mio. aktive brugere på både internettet og via appen. Musiktjenesten er tilgængelig for brugere i hele verden, men Mdundo er både aktiv og har sit forretningsmæssige fokus i 15 lande i Afrika syd for Sahara, herunder i Kenya, hvor Mdundo startede i 2013
Mdundos forretningsmodel består af indtægter fra reklamer og sekundært fra betalinger fra abonnementer, som opkræves via teleselskaber. Modellen er således lig f.eks. Spotify og asiatiske streamingtjenesters forretningsmodel, hvor brugeren enten er reklamefinansieret via audio-reklamer eller betaler et løbende abonnement. Væsentlige faktorer for Mdundos investeringscase er derfor antallet af brugere, salg af reklamer samt betalende abonnenter (primært via aftaler med teleselskaber). Omsætningen var i 2020/21 DKK 2,3 mio., der forventes steget til DKK 9 mio. i 2021/22, herunder fra årlige annonceaftaler.
Udviklingen i MAU (Månedlige Aktive Bruger) siden IPO’en
Et at de parameter som der kigges på er MAU’er. MAU siger noget om produktet er relevant, og viser i hvilken udstrækning produktet bliver brugt. MAU anvendes også af de øvrige musiktjenester og vækst i MAU’er indikerer således, at selskabet har tilfredse brugere. Mdundo har fra børsnoteringen i august 2020 til oktober 2021 haft en vækst på over 100% i antallet af brugere til over 10 mio. månedlige aktive brugere (MAU) med en målsætning (siden børsnoteringen i august 2020) om at nå 18 mio. i juni 2022. Værdien per bruger i Afrika er dog lavere end for markederne i den vestlige verden, hvilket skyldes, at de afrikanske marked er anderledes. Sammenlignes Mdundo derimod med lignende tjenester i Asien giver det et mere retvisende benchmark for værdien per bruger, som er på ca. USD 10.
Aftaler med 3 teleselskaber
En basal del af investeringscasen er, hvor mange teleabonnenter, der bliver betalende brugere af Mdundo samt antallet af aftaler med teleselskaber. Mdundo har indgået aftaler med teleselskaberne: Vodacom Tanzania samt Airtel og MTN i Nigeria, der tilsammen har 125 mio. abonnenter. Ultimo regnskabsåret 2021/22 forventer Mdundo i alt at have aftaler med 4-5 teleselskaber.
Mdundo har indgået aftaler direkte med mere end 100.000 afrikanske kunstnere, hvilket er en konkurrencemæssig fordel, da 80% af den musik, der lyttes til i Afrika, er afrikansk musik. Dertil reducerer det omkostningerne, da royaltybetalingerne sker direkte til musikerne i stedet for betaling af royalties til f.eks. internationale pladeselskaber.
Fokus er på at øge brugerbasen
I 2022 er fokus på at øge brugerbasen yderligere med henblik på at nå til 18 mio. aktive brugere i juni 2022. Derudover ønsker Mdundo at løfte værdien per bruger gennem forøgelse af kommercielle aktiviteter i forhold til reklamesalg og aftaler med teleselskaber.
Derfor skal du ifølge CEO’en investere i Mdundo
CEO’en ser en stor vækst i det Afrikanske marked i de kommende år med en fordobling af befolkningen over de næste 30 år. Derudover vurderer han, at Afrika har en økonomi, som den vi har være vidne på tidligere vækstmarkeder som f.eks. Indien med stingende voksende middelklasse. Mdundo har allerede vist, at selskabet formår at vækste og går efter at blive Afrikas førende musik tjeneste.
Mdundo aktiekurs udvikling ÅTD 2021
Læs mere om selskabet her