Mdundo, Afrikas svar på Spotify, har netop udsendt sit årsregnskab for 2023/24. Selskabet har brugt mange år på at skalere forretningen, og nu nærmer selskabet sig positiv EBITDA, som vi forventer vil være en vigtig kurstrigger. Omsætningen er faldet i 2023/24, men selskabet forventer 26-43% vækst i 2024/25, så der er stadig fart på.
Ticker MDUNDO | Kurs: 6,40 DKK | Market Cap.: 65 MDKK | YTD kursudvikling: 0%
Mdundo er en musiktjeneste i lighed med f.eks. Spotify, men alene med fokus på det afrikanske marked syd for Sahara. Mdundo er dansk ledet med operativt hovedkontor i Kenya, men udviklet 100% efter de afrikanske forbrugerønsker og behov. Mdundos streamingprodukt består af en musiktjeneste, optimeret til ustabile internetforbindelser og low-end smartphones, som kan tilgås online via hjemmesiden www.mdundo.com og via en Android app til mobiltelefoner. Mdundo har over 36 mio. aktive brugere på både internettet og via appen. Musiktjenesten er tilgængelig for brugere i hele verden, men Mdundo er både aktiv og har sit forretningsmæssige fokus i 15 lande i Afrika syd for Sahara, herunder i Kenya, hvor Mdundo startede i 2013.
Mdundo fortsætter væksten men retter fokus mod positiv indtjening og abonnenter
Ved udgangen af juni nåede Mdundo 36 millioner månedlige aktive brugere (MAU), hvilket overstiger målet om 35 millioner MAU. Selskabet forventer at nå 40 millioner MAU ved udgangen af juni 2025. Selvom antallet af brugere stadig vokser, så sker det nu i et lavere tempo end tidligere. Det skyldes, at Mdundo har skiftet fokus mod at øge indtjeningen pr. bruger fremfor udelukkende at tiltrække flere brugere. Strategien er at få flere betalende brugere gennem aftaler med telekommunikationsselskaber, hvor brugere kan abonnere via deres telefonabonnementer.
Selvom antallet af brugere er steget pænt, faldt omsætningen fra 12,6 MDKK til 11,9 MDKK. Det skyldes hovedsageligt et fald i annonceindtægter på 45% samt valutaudsving. Når man ser på virksomhedens præstation i lokal valuta, steg omsætningen med 10%. Den fremadrettede strategi med at fokusere på flere betalende brugere gennem abonnementsløsninger er derfor en god tilgang, der kan gøre selskabets indtjening mere stabil i fremtiden. Selskabet er i den forbindelse allerede på rette vej, hvor omsætningen fra abonnenter steg 68% i 2023/24 fra MDKK 4,4 til MDKK 7,4. Allerede i 2025 forventer selskabet at opnå MDKK 15-17 i omsætning svarende til 26-43%. Der er med andre ord stadig fart på.
Nøgletallene er stadig i minus men forbedres kvartal for kvartal
Mdundo er et godt eksempel på en internetplatform, der har fokuseret på vækst frem for profitabilitet i de tidlige år. Med en markant forbedring i EBITDA fra MDKK -7,4 til MDKK -6,4 i 2023/24 ser det dog ud til, at virksomheden er på vej til at nå sit mål om positivt EBITDA ved udgangen af 2025. Det kan potentielt være en stor kurstrigger, da det ofte er her, investorer begynder at få øjnene op for platforme, der har opnået en solid brugerbase, men nu bevæger sig hen imod en mere profitabel model.
Guidance for 2024/25 fastholdes
- 40 mio. brugere månedlige aktive brugere
- MDKK 15-17 i omsætning svarende til 26-43% vækst
- EBITDA på MDKK -4 til -5 svarende til en forbedring på MDKK 1,4-2,4 ved udgangen af 2024/25 og EBITDA positiv ved udgangen af 2025
Aktien har stået stille i 2024
År-til-dato er Mdundo-aktien gået i nul, mens aktien er faldet 17% det seneste år samt 7% de seneste 3 år. Aktien har dermed stået meget stille, hvilket formentlig skyldes, at selskabet i store træk har leveret som forventet uden de store overraskelser. Positiv EBITDA ved udgangen af 2025 er dog en væsentlig kurstrigger, der kan gøre aktien mere interessant og dermed give aktiekursen et væsentligt løft.
Kursudviklingen for Mdundo vs. de nordiske vækstbørser det seneste år
