Lifecare har nået den kliniske testfase med sin kontinuerlige glucose monitorering sensor, Sencell. Klinisk pilotfase er i gang og såfremt der opnås et positivt resultat, vil yderligere kliniske forsøg starte i H1 2023. Baseret på igangsætning af det første kliniske studie og positive early readouts fra studiet har aktiekursen haft en positiv fremgang i 2022, men forlængelse af det kliniske pilotstudie og dermed de endelige resultater af studiet har medført, at aktiekursen siden oktober har være nedadgående. Positive nyheder og igangsætning af yderligere kliniske forsøg (se INVESTERINGSCASE) vil derfor formentlig medføre fornyet kursfremgang.
Kurstriggers:
- 1. kvartal 2023: Resultat af klinisk pilotforsøg.
- H1 2023: Igangsætning af næste kliniske forsøg (LFS-SEN-002).
- H1 2023 Sanofi udnytter sin option (right of first refusal).
- H2 2023: Igangsætning af det klinsike forsøg LFS-SEN-003.
Risici:
- Forsinkelser af resultat fra kliniske pilotforsøget.
- Dårlige eller non-conclusive resultater af klinisk pilotforsøget.
- Lifecare skal have tilført kapital, der kan medføre udvanding af de eksisterende aktionærer – særligt hvis kapitaltilførslen sker før positive nyheder (fra pilotforsøget).
- Forsinkelser i relation til igangsætning af de kliniske forsøg.
Sukkersyge er en hastigt og globalt voksende sygdom med over 500 mio. diabetikere på globalt plan og over 6,7 mio. dødsfald årligt pga. diabetes. Cirka 30% af patienter med diabetes har brug for at monitorere niveauet af deres blodsukker. Historisk er det alene sket ved blodprøver, men ny teknologi har inden for de seneste år gjort monitoreringen væsentlig bedre og bekvem. Lifecare er ved at udvikle en teknologi (Sencell), der er revolutionerende i forhold til de eksisterende produkter, der samlet omsætter for over USD 5 mia. og som ventes at nå USD 13 mia. i 2028. Potentialet for Lifecares Sencell er derfor væsentligt.
Revolutionerede teknologi og hastigt voksende marked
Lifecare udvikler en revolutionerende nano-biosensor, der kontinuerligt kan monitorere såkaldte biomakører, herunder glukose. Cirka 30% af patienter med diabetes har behov for jævnligt at måle deres niveau for glukose (sukker) i blodet, hvilket helt overvejende sker ved at tage en blodprøve fra fingeren flere gange dagligt. Medtech har de seneste år indfundet sig her, så der nu er alternativer til blodprøvetagning – såkaldt kontinuerlig glukose monitorering.
Markedet for kontinuerlig glukose monitorering (CGM) udvikler sig hastigt, og der flere forskellige produkter på markedet fra mindre til internationale medicinalvirksomheder, som f.eks. Abott. De består ofte af en sensor/modtagerenhed, der er fastsat på huden, med en nål, der penetrerer huden. Sensor/modtager-enheden på huden kan også indeholde en sender, der sender data til en mobilenhed – f.eks. en dedikeret enhed eller f.eks. en mobiltelefon. Sensorerne skal udskiftes ned til hver uge, men de nyeste produkter har en levetid på op til 3 måneder.
Lifecares sensorteknologi er revolutionerede ved:
- Nanobiosensoren har en størrelse med et riskorn, der indføres under huden
- Sensoren har principielt ingen begrænsning i levetiden
- Der er ingen modtageenhed på huden
- Modtageenheden vil i første omgang blot være et armbånd og derefter et smart enhed som et smart watch.
Et stort og hastigt voksende marked
Markedet for kontinuerlig glucose monitorering (CGM) er af Vantage Market Research vurderet til en omsætning på ca. USD 5,1 mia. i 2021. Vantage forventer, at salget i 2028 vil være steget til USD 13 mia. Væksten skyldes dels væksten i antallet af diabetikere, der globalt er på over 500 millioner, dels den teknologiske udvikling.
Lifecares primære markeder er højindkomstlande med i alt over 26 mio. potentielle brugere af Lifeacares Sencell CGM system.
Sanofi er udviklingspartner
Lifecare har indgået et partnerskab med det globale medecinalfirma Sanofi omkring udviklingen af nanobiosensoren. Partnerskabet indebærer finansiering fra Sanofi mod en option på at få rettigheden til globalt at markedsføre sensoren til monitorering af glukose (alene dette marked) efter resultaterne fra det kliniske 002 studie.
Udvikling og forretningsplan
Det er Lifecares målsætning, at salget af Sencell kan igangsættes i 2024. P.t. er et in-vivo (første forsøg i mennesker) pilotforsøg i gang med forventet offentliggørelse af resultaterne i september/oktober 2022. Herefter starter yderligere kliniske studier (i mennesker) med sigte på at dokumentere langtidseffekt under huden:
H2 2022: LFS-SEN-001: Proof of concept i 15 patienter (med trådet teknologi)
H2 2022 – H2 2023: LFS-SEN-002/003: Henholdsvis 50 og 150 personer med trådløs sensor i 3 måneder
Lifecare forventer ikke selv at markedsføre Sencell, men vil finde en partner hertil. Der vil således ikke skulle hentes kapital til en udrulning af produktet.
Del indlægget på sociale media eller på email.