I løbet af 2021 havde Nexcom store ambitioner, og selskabet opskalerede salgsafdelingen for at skabe yderligere vækst gennem øget salg af deres SaaS-løsninger til en større kundebase. I 2022 oplevede selskabet dog, at organisationer, som følge af markedsuro, først udskød investeringer i nye SaaS-systemer og sidenhen aflyste deres projekter. Det var en medvirkende årsag til, at Nexcom kun tilføjede en ny virksomhed til kundebasen i 2022. Selskabet har derfor rettet fokus fra ekspansion og kraftig vækst i antal medarbejdere til at nå et positivt cash flow med fokus på at holde omkostningerne i ro – samme tendens ses hos både større og mindre techselskaber verden over.
De afgørende faktorer for en positiv kursudvikling består derfor i, at selskabet formår at reducere omkostningerne yderligere, fastholde deres eksisterende kundebase og samtidigt konverterer flere kunder fra pilotprojekter til salg fra deres salgspipeline, end tilfældet var i 2022.
I Q2 2022 hentede Nexcom 6 MDKK, hvor fokus var at skære ned på omkostningerne, og i april 2023 forsøger selskabet at hente yderligere 7,5 MDKK til fortsat drift. Det er vigtigt for investeringscasen, at Nexcom formår at skabe et positivt cash flow, så de ikke er afhængige af ny kapital udefra.
Kurstriggers:
- Succesfuld kapitalrejsning på 7,5 MDKK (Q2 2023)
- Bibeholdelse af churn på 0% i en tid med markedsuro vil bidrage til at cementere Nexcoms produkter over for nye og potentielle kunder (H1 2023)
- Øget konvertering af nye virksomheder fra pilotforsøg til kunder (H1 2023)
- Øget omsætning fra eksisterende kunder via cross-selling af selskabets forskellige SaaS-løsninger herunder den AI-drevne RevealCX Boost platform (2023)
- Yderligere omkostningsreduceringer og eksekvering af strategien fra kraftig ekspansion til positivt cash flow (2023)
Risici:
- Churn fra eksisterende kunder, der vælger at opsige deres aftaler, vil resultere i et fald i omsætningen, og dermed lægge et stort pres på selskabets kassebeholdning
- Strategien om positivt cash flow tager længere tid end forventet, hvilket potentielt resulterer i yderligere kapitaludvidelser
Potentiel opkøbskandidat
På den korte bane er det Nexcoms lave prisfastsættelse, der i høj grad er driver for investeringscasen. Med en markedsværdi på DKK 30 mio. (kurs DKK 2,12) er Nexcom lavt prisfastsat (P/Sales ’22 på 3,8x og for ’23 på 2-2,7x). Det interessante ved prissætningen for Nexcom er, at det for større amerikanske selskaber som f.eks. RingCentral eller Five9 kan give økonomisk mening at købe Nexcoms teknologiløsninger og sprede produkterne ud til egne kundebaser, selvom Nexcom i sig selv ikke er overskudsgivende.
Frem mod april 2023 kan der komme et pres på aktien, hvis der opstår usikkerhed om, hvorvidt Nexcom kan få succes med deres kapitalrejsning. Modsat vil en løsning af kapitalbehovet lette presset på
Ingen churn – giver basis for langsigtet vækst
Nexcom har ingen churn haft (tab af kunder) i 10 år. Det indikerer dels stickiness, og et produkt kunderne er glade for. Kunderne består af internationale selskaber som Groupon og Telenor. Der er derfor også god basis for, at Nexcom vil kunne øge sit salg til eksisterende kunder ved at rykke med kunderne til nye lande (som f.eks. med Telenor i Danmark og USA) samt øge brugen af nye produkter (som f.eks. RevealCX Boost). Hertil er der et stort potentiale for nye kunder i USA, hvor der er 11.000 potentielle kunder.
AI-drevne produkter
Nexcon færdigudviklede i 2021 deres AI produkt (RevealCX Boost) med Telenor som den første kunde. RevealCX Boost er en overbygning/tillægsprodukt til RevealCX, der væsentligt forbedrer RevealCX’ analyse af varsomhedernes kundehåndtering (virksomhedernes support/kunde centre). Dette gør RevealCX Boost ved at bedømme alt data (data omkring kontakten med kunderne) i stedet for blot en stikprøve. Ifølge Nexcom er det et unikt produkt, hvilket derfor bør kunne booste salget. Udviklingen af RevealCX Boost viser også, at selskabet ejer AI-produkter og har know-how om udvikling af AI, der er relevant i kampen om nye kunder og ved et potentielt opkøb af Nexcom.
Del indlægget på sociale media eller på email.